We bieden passend onderwijs aan begaafde kinderen. Deze kinderen zijn snelle denkers, die vaak grote denkstappen kunnen maken, met originele oplossingen komen en heel nieuwsgierig zijn. Als deze kinderen alleen de gewone stof hoeven te verwerken, is er onvoldoende uitdaging en komen ze niet tot leren.
Compacten en verrijken
Een mogelijke aanpak is compacten en verrijken. In de groep mogen kinderen die dat aankunnen, de reguliere stof compact doorlopen. Dat betekent dat ze kortere instructie krijgen en minder oefeningen hoeven te maken. Hierdoor houdt het kind tijd over om aan verrijkingsstof te werken. Er zijn Plustaken voor taal, rekenen en begrijpend lezen. Ook kunnen we kinderen uitdagen met een verdiepingsopdracht.
Versnellen
Een groep overslaan of twee leerjaren doorlopen in een jaar kan soms nodig zijn als een kind een heel grote ontwikkelingsvoorsprong heeft. Het besluit om te versnellen nemen we pas na uitgebreid overleg tussen leerkracht, ouders en intern begeleider en nadat alle voor- en nadelen goed zijn overwogen aan de hand van de versnellingswenselijkheidslijst.
Pittige Plus Torens
Naast het verrijkingsaanbod in de groep werken we op onze school met de Pittige Plus Torens. Dit is een verzameling zeer uiteenlopende verrijkingsopdrachten die een beroep doen op allerlei vaardigheden. Aan de opdrachten uit de Pittige Plus Torens kunnen kinderen in kleine groepjes werken. In de groepjes krijgen kinderen de kans om samen te werken met andere snelle denkers, deels in de groep en deels er buiten. Hiervoor zijn soms hulpouders nodig.